fredag 2 februari 2007

Vatten

I går kväll kom vattnet tillbaka. Just som jag i ett svagt ögonblick funderade på att ge upp kampen mellan vintern och mig för att disken täckte hela diskbänken, spisen och började breda ut sig under soffan och över golvet. Fortfarande har jag lite svårt med balansen på högerfoten och det vore ju onödigt att snubbla ner i nån salladsskål och skära av hälsenan också.
Jag hade svurit att hålla ut till april. Glas och porslin och bestick har jag så det hade räckt - till juni. Jag har gudbevars en hel antikaffär att låna ur. Dessutom ger jag mig egentligen aldrig. Men det var tvunget att diska en kastrull till middagens minestrone, och jag bad artonåringen fixa det i duschen.
Full med lödder fick jag den tillbaka, men det är ju inga points i diskmedel vad jag vet, så det fick gå. Minestronen vart osedvanligt god, med hembakt bröd till och sjuttonprocentig Allerums präst, som fått stå framme en dryg timme.
Mitt i den glammande familjemiddagen började det först smådroppa ur kranen, sen sprutade vattnet ystert över oss alla där det studsade mot tallrikar, glas, bunkar och pannor i den rågade diskhon. Att man kan bli så lycklig över rinnande vatten.
Ändå är det så svårt det där med vattnet när man ska gå ner i vikt. Vi behöver mellan en och en halv och två och en halv liter vätska om dagen för att hålla vätskebalansen i kroppen på en bra nivå. Många av oss får i oss väsentligt mindre. Vad gör det?
Tja, ingenting. Det går att gå ner i vikt utan att dricka en massa vatten. Men när man faktiskt får i sig den mängd man behöver märker man en hel rad fördelar:
- mättnad
- minskat sug efter sötsaker
- förhindrar uttorkning, särskilt om man tränar
- håller magen igång, särskilt när man börjar äta mer fibrer än tidigare
- signalerar till kroppen att inte hålla kvar onödig vätska
- vackrare hy
- ekonomiskt fördelaktigt att dricka av det goda kranvatten vi har förmånen att ha i Sverige
- man mår bättre, eftersom vattnet i kroppen har en rad livsviktiga funktioner som har med temperatur, blodvolym, cellernas volym och transport av näring att göra. För lite vatten försämrar alla de här funktionerna.
Te, kaffe och alkoholhaltiga drycker kan inte räknas in i vätskemängden för de är vätskedrivande och behöver istället kompenseras för med mer vätska.
Här är lite tips om man tycker det är jobbigt att dricka vanligt vatten eller svårt att komma ihåg att göra det:
- ställ fram en vacker kanna fylld med vatten på diskbänken, bredvid datorn eller där du mest uppehåller dig.
- smaksätt vattnet på olika sätt: lime, citron, apelsin, hallon, äppelklyftor, gurka, färsk mynta
- ha alltid en flaska vatten i kylen med en fin etikett på med ditt namn följt av ett utropstecken. Då kan du ta en slurk när du vanemässigt öppnat kylskåpsdörren för att hitta nåt att stoppa i munnen.
- funkar det bättre med bubbelvatten, så ha alltid det hemma
- drick lättdrycker du tycker om (räknas bara hälften av mängden mot vatten)
- ät soppa, gärna två-tre gånger i veckan
- drick vartannat glas med rent vatten eller bubbelvatten när du dricker vin, öl eller grogg (lika stort glas som alkoholdryckens)
- när du dricker kaffe eller te: gör som på fina caféer: servera dig ett glas vatten till också.
Vatten är liv.

2 kommentarer:

Hemulen sa...

En del människor dricker för mycket vatten. Jag har hört en dietist säga att det inte alls är särskilt nyttigt att dricka en massa vatten.

Karin Cassel sa...

Vattenmissbruk hör till de allra allvarligaste. Man får vågor i håret, vatten i knä och lungsäck och en alldeles urvattnad blick. Måtta framförallt! (Men att prata måtta med hemuler är förstås lönlöst, jag menar ett vågspel.)Kluck, kluck.