fredag 9 februari 2007

Utan vin i tolv dagar försmäktar jag på denna öööööööööööööööööööööö

Jaha, fredag igen. Undrar vad det är för betingning som gör att jag just på fredagar absolut vill ha rött vin.
Alla dagar den här veckan har gått bra. Inga djupa raviner, en liten, liten godisravin på brorsans fyrtioårsmiddag igår bara. Men så kommer fredagen och redan efter frukost blir jag sur när jag tänker på att det inte blir nåt vin till middagen.
Som tur är ska jag bjuda Pastorn på mat och han är inte den som blir purken över vinbrist, åtminstone tror jag inte det. Sist vi åt tillsammans och han bjöd på fina viner gick det ju lite illa med en bruten fot som resultat. Men jag vann i alla fall på alfapet.
Pastorn ska flytta till landet som flödar av vin och pastisse, och han har skänkt mig alla sina matvaror, bland annat det gåsbröst vi ska äta ikväll.
Gåsbröstet marineras i chilisås, soja, vitlök och olja och steks i ugn med fettet bortskuret. Till detta blir det en fransk potatissallad med sockerärter, lök, krasse, kapris och basilika. Dressing av hönsbuljong, vinäger och lite olja. Plus en sallad förstås. Efterrätten är ingen pointsmässig hit: chokladcheesecake. Men fetkesellan är utbytt mot enprocentig. Alltid nåt. Hallon till.
Nu ska här laddas: vem vinner ikväll? Odopad som jag är blir det väl han....

Inga kommentarer: