söndag 4 februari 2007

Skengravid

Omgiven av egenhändigt framställd fransk chokladkaka, mandelkolatårta, saffranspannkaka och morotskaka stirrar jag dystert framför mig medan jag väntar på kunder.
I vanliga fall har jag inga som helst svårigheter att motstå frestelserna och ta min kopp te och mitt viktväktargodis. Idag skulle jag kunna äta upp minst en av tårtorna på egen hand.
Första helgen utan vin. Trist. Middagarna blir tråkigare. Jag blir tråkigare och framförallt känner jag hur trött jag är. Det skulle de flesta tolka som att jag verkligen är i behov av minst en vit månad. Så är det kanske. Å andra sidan: mat- och vinkultur hänger intimt samman och utan det ena känns det andra ofullkomligt. Å tredje sidan är det lättare att äta långsamt utan vin och verkligen känna matens alla nyanser i munnen.
Den indiska soppan vi åt igår var kryddstarkt god och smakrik. Det nybakta brödet härligt segt med skorpa på. Efter maten fick jag emellertid ett oförklarligt och enormt sug efter fattiga riddare gjorda på gammalt vetebröd. Det tillhör inte precis vad jag brukar äta; det var väl femton är sen, när barnen var små. Nå, fattiga riddare kunde jag inte få och inte vann vi på travet heller. Det fanns bara en sak att göra: gå och lägga sig och sova tio timmar.
Jag tror jag blivit skengravid. Inte går jag ner i vikt heller.
När jag väntade lillprinsen (numera 180 lång och snart 17 år) kunde jag åka hur långt som helst för att få tag på riskakor med majs. Som värst åt jag fem paket om dagen. När prinsessan var i antågande var det saltlakrits som gällde. Vid samtliga graviditeter har jag tyckt att bensin, diesel och avgaser är de godaste lukter som finns.
Snusmumriken sa att jag borde skriva upp vad jag blir sugen på under denna februaridräktighet. Sagt och gjort: i fredags kväll längtade jag efter en så med cabernet sauvignon, där jag kunde stoppa ner huvudet och suga i mig. Igår fattiga riddare och idag morotskaka. Fortsättning följer.
Nu ska vi laga tacomixpaj, med pajdeg på gramhamsmjöl, lättkesella och lite smör med mager tacomix och grönsaker som fyllning. Äggstanning med lättmjölk. Gott gott.
Imorgon får jag åka till stan och kolla på mammakläder. Vad Stockholmarn ska bli glad.

2 kommentarer:

Hemulen sa...

Man ska inte kalla sina barn för prinsar och prinsessor

Karin Cassel sa...

Nej, "man" nej ....

Hälsningar
The Queen