lördag 10 februari 2007

Fika

Kafi - fika. Fika kommer av kaffe. Fika är heligt för svensken. Ganska nyligen har jag insett hur heligt. I takt med att alla gudskelov slutar röka ökar fikapausens värde och betydelse.
Jag har inte lärt mig fika än. Jag är rätt effektiv av mig. Fika är motsatsen till effektivitet. Fika är vila - observera: TILLÅTEN vila. Det hade inte jag fattat.
Fika är som juli, då Sverige plötsligt stänger och INGET funkar. Man svarar inte i telefonen. Allt liksom stillnar. Blickarna blir inåtvända. Fika är det närmaste svensken kan komma meditation.
Små- eller snarare storätit godis och kakor har jag alltid gjort, förstås, tills jag började på ViktVäktarna. Sen blev ju fika liksom meningslöst. Fika för mig då var massor med kakor och sötsaker på en gång istället för bara hela tiden, och en kopp te. Alltihopa helst intaget vid datorn, så jag inte förlorade någon tid.
Sen flyttade jag till Hotaheiti, det vill säga Dannemora. Där fanns Filifjonkan och en fikakultur. Filifjonkan har haft kafé. Filifjonkan har det inte så fett, precis som alla vi andra mumindalare i förskingringen, men ett har jag förstått: fika är prioriterat. Filifjonkan har sett till att dra halva byn till min affär, sen jag började servera hembakt. Det tackar vi för: jag får väldigt trevligt sällskap och skaffar nya kunder till ViktVäktarna - kakorna är inte low carb direkt....
Jag har tjyvlyssnat på andra gäster i min affär, som stånkar och stönar över priser på antikviteter och kanske vill pruta en tia på nån rostig plåtburk för 40:-.
- Men visst ska vi fika också? säger nån till de andra.
Sen slantar de utan vidare upp för femtio points utan att blinka. Då är börsen inte tom längre.
Magiskt, tycker jag. Plåtburken har man ju ändå kvar, och rosten bara tilltar.
UllaBella Karamella sa en vacker da:
- Kaffe och ett äpple, det är gott fika, det.
Mjaha, tyckte jag, det kan hon säga med sin järnkaraktär, men jag gick ju i alla fall hem och provade, men inte kafi - tvi - utan te. Ja, si på f-n. Det var gott. Sen prövade jag fettfritt chokladpulver i lättmjölk med äpple till: kulinariskt, på min ära!
Nu ligger jag i fika-KBT-träning: varje dag en kopp choklad och ett äpple. Stillasittande vid köksbordet. I lugn och ro i flera minuter utan att jobba med någonting. Dalai Lama - here I come!

Inga kommentarer: