onsdag 14 februari 2007

Skåpet

Alla hjärtans dag. En bra dag. Lite flyt efter all stress.
Igår köpte jag Skåpet. Jag såg det stå där och be om räddning. Det är ett anrikt skåp i äkta plywood med låsanordning i krom - från Gustavianum - det stod på. Och där inne förvarar man både mumier och andra relikter. (På Gustavianum alltså, skåpet var tomt.)
Detta skåp måste till Tierp. Efter en viss möda (läs: kamp mot en ytterst serviceobenägen frivilligjobbare på en stor loppmarknad på bokstaven K i Uppsalas östra delar - inga namn) fick jag in skåpet i bilen.
Hur tusan jag skulle få ur det ur densamma och upp på lastkajen i Tierp och in i Sveasalen fick bli en annan femma. Allt ordnar sig vad gäller Tierp - det är förutbestämt.
I Norduppland hjälper vi varandra. Jan-Olov skulle leverera paket och jag kom på att han har en höj- och sänkbar lastskiva eller vad det kan heta, och visst, det var inga problem, och i Tierp finns det medlemmar som självklart baxar in ett skåp utan att blinka.
Jag älskar Norduppland.
Och tierparna hade gått ner 1,2 kg och österbyborna 6 hg och jag hade gått upp en halvt kilo (kaksmulor....) men det gjorde inget för när jag körde in i Österby mötte jag Stockholmarn på vägen och han kom med en bukett rosor.
Långt senare, när jag kom hem till rårakor med forellrom och dottern berömde Stockholmarn för att han köpt rosor på Alla hjärtans dag, såg han förvånat upp:
- Alla hjärtans dag - va, är det idag?
Och mitt hjärta smälte som en chokladkaka i handskfacket en het julidag.

Inga kommentarer: