fredag 26 januari 2007

Vikten och kärleken

När vi är unga tror vi att det beror på hur vi ser ut om vi ska träffa någon att älska. När vi blir äldre vet vi att det inte stämmer.
Hur mycket möda, pengar, tid och självförakt vi har ägnat åt kroppen innan vi fattar det?
Nej, det är inte bara insidan som räknas.
Nej, det är inte bara för hälsans skull det kan vara en bra idé att gå ner i vikt.
Älska din nästa såsom dig själv. Om du hatar anblicken av dig själv i spegeln - hur ska du då kunna älska någon annan? Och att kunna älska är nog förutsättningen för att bli älskad.
Lycka sitter inte i en smal kropp. Det vet alla som gått ner i vikt och trott att "bara jag blir smal, blir allting bra." Däremot kanske man orkar ta itu med allt det andra om man har en kropp som man tycker om.
Har man en dålig relation hjälper det inte att gå ner i vikt. Det hjälper ditt självförtroende, men det lagar inte något som håller på att gå sönder. För det måste annat till.
En del män blir rädda när deras fruar börjar på ViktVäktarna. Det har de anledning till.
Plötsligt blir frun en attraktiv kvinna igen, det vill säga, andra män kommer att titta på henne. Hellre en fet ko vid spisen än en vacker, stark kvinna att vara stolt över vid min sida?
Ganska många kvinnor börjar där när de har gett upp om att nå fram: Jag tar hand om mig själv, för ingen annan gör det, eller ser mig.
Varför blev hon fet? Var det kanske för att ni inte pratar med varandra? Kanske tycker hon inte i att livets mening består i att plocka upp dina kalsonger, planera och handla hem all mat, tvätta, stryka, vika, plocka in all tvätt, säga till när det behöver städas, köpa alla julklappar, hålla reda på rubbet vad gäller barnens skolgång och aktiviteter och din släkts födelsedagar?
En del kvinnor känner sig hotade när mannen börjar på ViktVäktarna.
Duger inte min matlagning? Tror han att jag försöker ta livet av honom kanske? Eller går han dit för att titta på andra kvinnor? Jag tänker minsann inte laga de där trista recepten. Det går faktiskt inte att göra god mat utan grädde och smör. Det vet väl jag som lagat mat i alla dar. Ska han komma här nu och berätta för mig hur man gör!!? Inte tänker jag äta om han gör maten heller! Nepp!
John F Kenndy sa: Fråga inte över vad ditt land kan göra för dig. Fråga efter vad du kan göra för ditt land. Översatt till parrelationen: Tänk inte så mycket på vad du vill att hon eller han ska göra för dig, gör något för henne eller honom först.
Snart är det alla hjärtans dag. Vänta inte till dess.

Inga kommentarer: