tisdag 23 januari 2007

Ingen rest är för liten

Tomt i kylen, tomt i kassan. PowerStartmenyerna är suveräna, med inköpslista och allt. Men hjälp, det är januari. Det har nyss varit jul och man har tre glupande hungriga tonåringar. Gudskelov och pris för att vi lever i ett land med skollunch. Nu var det frågan om min egen lunch.
Kylskåpet erbjuder en dyster syn. Nu när det är så tomt syns det att det behöver städas där. Ok, bara att ta itu med.
Men vad hittar vi väl här, ja vad hittar vi här:
Några överblivna matskedar tacoköttfärs i från helgen i en bytta. En halv zucchini, en rätt så fräsch purjolök, tomater - mitt livselexir - en ganska så ankommen bit fänkål, och så en av mina riktigt goda vänner i kylskåpet: parmesankvarnen. Detta kommer att bli en festmåltid!
Jag sätter ugnen på 200 grader. Sen skär jag grönsakerna i bitar, lägger i minsta teflonformen, klickar ut köttfärsen över dem, saltar försiktigt. Sen ett par drag på parmesankvarnen - mycket smak för lite points - och så in i ugnen. Fem komma fem points och väldigt gott, särskilt med julmust light till. (Den sålde de ut på ICA för 10 kronor backen - nästan gratis.)
Smak är det viktigaste. Därför spar jag varje rest, hur liten den än här. Omsorgsfullt kryddade matrester förgyller varje trött rotsak i en härlig restlunch. Tänk så mycket rester folk slänger! (Och tänk så mycket rester vi själva käkar upp i hemlighet när vi kunde ha sparat dem till dagen efter....)
Imorgon är en ny dag. Då öppnar vi i Tierp. Fortfarande ingen kassör, fortfarande inget skåp. Det löser sig.

Inga kommentarer: