söndag 28 januari 2007

Filmtajm

Det är jag som är Abby Normal. Jag ser inte på TV. Men jag har förstått att drygt nittio procent av svenska folket gör det.
Och jag har förstått att det är därför sextio procent av männen är överviktiga. Män är storkonsumenter av TV. Kvinnorna är tjocka för att de har för stora krav på sig. Men män, de kollar TV.
Nu blir man ju inte tjock av TV-tittande i sig. Det har jag också fått lära mig som viktväktarkonsulent, att man kan inte titta på TV utan att äta.
I min barndom var det förbjudet att äta samtidigt som man tittade på TV. Men jag är född på stenåldern. Vår TV stod i källaren för att den inte skulle skämma möbleringen i salongen.
Då, på stenåldern, gick jag väldigt mycket på bio. Det fanns godis att köpa redan då, men eftersom jag var uppfostrad med att man inte äter och tittar på underhållning samtidigt, tyckte jag det var en smula mystiskt med dessa M-kulor, Gammaldags Nickel och Tarragona som fanns till försäljning. Jag gick förbi dem bara. Min bästa vän Lena ville dock alltid ha en ask TuttiFrutti när det var biodags, men det uppfattade jag som ett utslag av hennes behov av tröst inför en läbbig film, inget som hade med själva filmen att göra. (Det var för övrigt kära Lena som fick mig att börja på ViktVäktarna.)
Nå. Trevligt att äta är det ju alltid. Ikväll ska Stockholmarn, Apotekarn och jag kolla på Tredje mannen på Apotekarns bio.
En gång när vi kom dit, hade Apotekarn bullat upp med gurk- och morotsstavar och äppelmust. Han hade tänkt introducera ett nyttigt sätt att umgås. Tyvärr hade vi då med oss vin, kladdkaka och grädde och - om jag inte missminner mig - öl och starksprit därtill. Tja.
Sist vi kollade på film tillsammans, ville vi vara nyttiga. Tjo. Apotekarn hade lyckats träffa rätt: ett kilo djungelvårl och choklad. Stockholmarn fick bära mig hem.
Idag. Så mycket klokare. Vi har med oss viktväktarpopcorn, salta pinnar och di här nya paprikasnacksen som smälter i munnen.
Ska man nu nödvändigt käka samtidigt som man är kulturell- knapra är kanske ett naturbehov - kan man åtminstone ladda in med nåt som man inte får ångest av.
Hoppas nu bara att Apotekarn inte köpt lösgodis....

Inga kommentarer: