lördag 13 januari 2007

Utgång

Det är väldigt synd om oss som ska gå ner i vikt. Medan alla andra är ute på krogen sitter vi hemma och tuggar torra morotsstavar och räknar Points.
Ha! Trodde ni! Var och varannan människa ni ser vid bardisken och på dansgolvet är viktväktare. En miljon sexhundratusen svenskar har gått ner i vikt med ViktVäktarna sen företaget kom till Sverige för 35 år sen.
Igår var jag på kick-off på Golden Hits med brorsans fastighetsbyrå, där jag jobbar som inredare, för att fira våra framgångar och lägga upp planerna för 2007. Vi hade i förväg fått välja mellan tre trerättersmenyer, och jag hade valt det som verkade smalast: skadjurspaté, majskyckling samt nougatparfaît, så jag visste ungefär vad som väntade.
Jag hade kunnat spara points för tillfället, men det hade jag inte gjort. Jag hade kunnat motionera iförväg, men det hade jag heller inte gjort (fortfarande svårt med den brutna foten) - alltså är det väl bara att ge upp och frossa på och sen är ju i alla fall allt kört, så då kan man lika gärna slänga allt vad viktväkteri heter överbord?
Ha!
Här är ett litet test:

1 Du ska gå ut på krogen med vännerna och har inte sparat några points. Vad gör du?
a) Ringer återbud och kurar ihop dig i TV-soffan med två riskex och ett glas citronvatten, alternativt en aladdinask och en flaska vin och tycker synd om dig själv?
b) Hoppar över frukost och lunch och fika eftersom du vet att det kommer att bli mycket points på kvällen?
c) Äter frukost, mellanmål, lunch och ett mellanmål till innan du går ut och njuter av festmiddag, sällskap och har skojigt?

2 Du är på krogen. Maten kommer snart och servisen tar upp dryckesbeställningarna. Vad gör du?
a) Beställer en fisljummen kranvatten och berättar för alla andra hur mycket points det är i den läsk och öl och vin som de beställt.
b) Eftersom du inte ätit på hela dagen ber du servitrisen om två stora stark och en skål jordnötter för att du inte ska hungra ihjäl innan maten kommer?
c) Beställer in den dryck du tycker mest om och ber om en stor kanna vatten därtill?

Nå, var och en blir salig på sin fason, men kanske inte nödvändigtvis smal. Så här gjorde jag:
Skar bort gelén på patén. Åt och njöt av allt, fick extra kronärtskockor av modren, som inte gillar dylika, drack två glas smaskigt rödvin och två stora glas vatten, stormnjöt av efterrätten (lät dock bli att slicka tallriken, men bara för att modren satt bredvid) samt gav bort chokladbiten på kaffefatet till en behövande - snabbt, innan självet skulle vakna ur sin sköna tupplur och ropa efter choklad.
Hade jag nu gillat disko och kunnat röra mig obehindrat på dansgolvet skulle jag säkert att störtat upp och dansat bort några points dessutom - här fanns alla möjligheter.
Ja, se det var en trevlig kväll!


Inga kommentarer: