måndag 22 januari 2007

Rotlägg och fläskmos

Aldrig får man vara riktigt arg.
Idag har jag försökt undersöka varför tidningen skrivit att "Östhammar" gått ner ett ton i vikt 2006. Så mycket har jag kommit fram till, att viktväktarmedlemmar i grupperna i Östhammars kommun tillsammans gått ner 1016 kilo. Det är bra, men äras dem som äras bör: österbygruppen står för över 700 av dessa kilon! Bra BRA! I österbygruppen ingår förvisso också tappra östhammarsbor som tar sig till Österby sen deras klass stängdes. Duktigt jobbat!
I morgon ska jag ta reda på vilken placering detta ger oss i landet - om det går. Det verkar vara lite kaos i beräkningarna, eftersom så många grupper slog igen förra året.
Jag har också kommit fram till att de där på HK i Skåne inte är medvetna om den enormt stora skillnaden mellan Österbybruk och Östhammar. (Men jag kan knappt skilja på Östra Karup och Förslöv, så jag ska inte säga nåt.)
Och att reportrar stationerade i den avsides belägna centralorten Östhammar lätt glömmer resten av kommunen, framförallt alltings medelpunkt: Österbybruk.
Vad ska jag reta mig på nu då?
Jo, att man är så himla poppis att man blir bortbjuden hela tiden. Det går ju inte att ha nån kontroll!!
På lördag-söndag blir det spanskt i Enskede. Det brukar inte vara några fettsnåla tillställningar precis. På fredag hotas det med surströmming hos Apotekarn och ikväll vankas det fläsklägg och rotmos hemma hos PellePlopp, gemenligen kallad "Stockholmarn" i viktväktarsammanhang. En normalportion av denna av PP högt skattade maträtt innhåller 13 Points. Och jag har alltså 17 till mitt förfogande på en hel dag. Och har redan ätit tacos till lunch.
Dessutom delar jag inte PP:s fäbless för svensk husmanskost. Men den gode mannen har lovat att göra en sallad också. Jag ska åtminstone gå dit. En liten omväg dessutom. Skönt att äntligen kunna promenera lite försiktigt igen. Pulsa i snö är nyttig träning det!

Inga kommentarer: