onsdag 10 januari 2007

Varför kommer inte männen till ViktVäktarna?

Norduppländska män är mycket attraktiva. Slängda i käften, men samtidigt karga. De är hjälpsamma, omtänksamma, händiga, självständiga - riktiga män, kort sagt, ofta med en imponerande kroppshydda. Och det var väl den som var problemet. Kosthållningen i glesbygden är ganska usel. Här vankas fikabröd och hembränt. Och korv. Och pizza.
- Jag har ätit korv hela mitt liv och jag mår prima! säger den stilige före detta gruvarbetaren och klappar sin stabila bringa.
Andra mår lite dåligt, vet att hjärtinfarkten ligger på lur när man sliter från bittida till kväll och till slut sjunker ihop framför TV:n med ett par öl och några stadiga mackor.
Som viktväktarkonsulent på en liten ort är man inte anonym. Man får små förtroenden. Man vet att många män skulle vilja leva hälsosammare.
Varför gör de ingenting åt det?
En del försöker. Späker sig några veckor. Äter inte ordentligt - en riktig karl behöver faktiskt mycket mat - ger sig otränade ut på flåsande joggingturer när samvetet stinger som värst, sen slutar det alltsomoftastmed att de ger fan i alltihop.
Några få vågar sig till ViktVäktarna. Ett ytterst litet fåtal av dem fortsätter, lyckas nå sin riktiga måbravikt och föryngras, blir de stiliga män de en gång var. Wow, det är roligt!
De flesta män som vågar sig till en klass sjunker ner i stolen längst bak, vill inte synas. Några få vill bara synas, njuter av att vara tupp i hönsgården. En del somnar bredvid frun som lagar maten och ser till att han går ner i vikt ändå.
Det finns alltså ett antal problem. Rätta mig om jag har fel, men här kommer några teorier:

1 Män är inte flockdjur. Gå ner i vikt i grupp passar dem inte. Då erkänner man att man är svag bland svaga.
2 Män lagar inte maten själva, alltså kan de inte göra något åt problemet. Därför blir det ointressant att få veta hur man gör hälsosam mat.
3 Män vill inte dela med sig av sina tillkortakommanden, särskilt inte bland kvinnor. Eftersom ViktVäktarklasser består till 95 procent av kvinnor som stödjer varandra både genom att vara både föredömen och medsystrar i motgång, känner sig en man inte hemma.
4 Män har en massa fördomar om ViktVäktarna: kärringar som pratar recept. De vet inte att vi använder oss av mental träning enligt NLP - Neuro Linguistic Programming - samma som våra idrottsstjärnor gör för att nå de resultat de vill uppnå. Män vet inte heller en hel massa om sin egen fysionomi: till exempel att resultatet av att späka sig är att kroppen slår till alla bromsar och tar energin från musklerna istället för från fettet.
5 Män är lata. Att ändra sitt beteende är ett hårt arbete som bara kvinnor går iland med.

Kom an! Motbevisa mig!
- Jag skulle vilja dra igång en viktkurs exklusivt för män, säger jag entusiastiskt till min motorcykelman.
- Det kan jag slå vad om att du vill, säger PellePlopp surt.

Inga kommentarer: