måndag 15 januari 2007

Vad är en sallad?

En måltid utan grönsaker är som en sommar utan sol.
Kommer ni ihåg på 60-talet? Det gör jag. Tomat-grönsallad-gurka. Kommer ni ihåg 70-talet? Det gör jag. Tomat-isbergssallad-gurka. Och linser. Kommer ni i håg 80-talet? Tomat-isbergssallad-gurka och möjligtvis paprika.
Sen kom det välsignade 90-talet och jag såg. Jag såg. Praise the Lord! Grönsaksdisken upptäckte jag. Hur hade jag kunnat leva utan alla de fantastiska smaker och konsistenser som bara låg där likt järnmalmen i Dannemora gruvor och väntade på att nån ska börja utvinna skatten?
En grönsak i taget vågade jag mig på. Med ganska långa mellanrum. Sen fler och fler och mer och mer respektlösa vart mina sallader.
Jag kan, jag vill och jag bör variera mina sallader och grönsaker så mycket det går. För smakens skull, för variationens, humörets och hälsans skull.
Vad begär jag av en sallad?
Den ska vara spännande. Det måste finnas olika konsistenser och smaker i den och alltid någon liten knorr. Knorren kan vara en frukt, örter, lite ost, bär, några rostade brödtärningar, en ny dressing, roliga frön.
Grönsakerna kan skäras pyttesmått och det blir salsa, mellanstort eller stort - variation förnöjer.
Ett tips: Skär ner allt du tänkt ha i utom salladsbladen. Tillsätt dem sist så att skålen fylls upp. Alltför många börjar med att skära ner ett huvud isberssallad och sen får det inte plats så mycket mer. Trist.
Några ingrediensfavoriter: kålrabbi, rödlök, vitlök, lime, mango, papaya, fikon, rättika, päron, skalade broccolistjälkar, melon, färsk basilika, chilifrukt.
Det här var sallad som tillbehör, det. Men sallad kan ju lika gärna vara ett helt mål. Då kanske man vill ha bulgur, cous-cous eller pasta som bas. Sen alla grönsaker och nåt matigt som rostbiff, kyckling, finskuren biff, kräftstjärtar, räkor, ägg, tonfisk, skinka, lax, böckling, bönor, kikärter, quorn, tofu eller nåt annat smaskigt i.
Ibland får jag höra att människor anser att man inte kan äta sallad på vintern. Gör en varm sallad då! Varm potatissallad, pastasallad, bulgursallad, cous-coussallad - no problem!
Eller koka dig en kopp örtte och drick till, så fryser du inte.
Sedan jag skådat ljuset, förlåt, grönsakerna, vill jag aldrig vara utan.

Inga kommentarer: