tisdag 31 juli 2007

Red snapper

Ny fisk. Det var lättare sagt än gjort det. När man inte får upp den själv finns ingen annan råd än att ge sig in på ICA i Kumla.
Där finns en fin fiskdisk. Red snapper är en ny bekantskap med fast kött och vackert mönstrat skinn. Jag marinerar den i lime, olja, vitlök, chilipeppar och ingefära.'
Sen grillar vi den. Först med köttsidan ner, sen med skinnsidan och sen lite vid sidan av i folie. Det hade vi nog inte behövt göra; det tar tid innan den blir färdig. Gott, men inte någon sensation. Det kanske beror på marinaden.
Stockholmarn tycker den påminner om lutfisk i konsistensen, bara det kan ju avskräcka. Jag har inte ätit lutfisk sen jag var sju.
Nu har jag i alla fall testat EN ny firre. Dags att ta med med gudsonen och fiska. Tack vet jag hemmafiskat, för det känns miljömässigt tveksamt att äta fisk som dragits upp utanför Sydafrika och sen flugits hit. Och det finns väl inget som går upp mot nyfångad abborre?

Inga kommentarer: