söndag 29 november 2009

Bland korpar och skator i Norrtälje

Jag är världens vanedjur, men omväxling ska det vara, annars storknar jag rätt snart.
Som en flyttfågel far jag och vikarierar i andra klasser. Det är skojigt. Alla grupper skiljer sig åt, har sin egen dynamik och sen är det kul att byta miljö. Ok. Upplands Väsby är skitfult, men medlemmarna där är rara.
Norrtälje är en jättetrevlig och behändig stad med en välsorterad antikaffär som jag brukar besöka när jag vickar för Kerstin.
Nu har jag varit där två veckor i rad. Mycket jobb nu när vi skuller lansera det nya. Medlemmarna har sitt speciella Norrtäljestuk, lite avvaktande så där. Men det brukar vara kul och givande. Det började bra i tisdags också.
Första klassen full med förväntansfulla medlemmar som genast var med på noterna. Sen efter klassen när jag åter skulle räkna lagret (man räknar före och efter varje klass) befanns det att en restaurangguide fått vingar. Fiskmåsar ser man många i Norrtälje, men tydligen finns det korpar också.
Andra klassen så. Bland alla trevliga småfåglar, sjöfåglar och påfåglar dök plötsligt två skator upp. Med sina hånfulla kraxanden lyckades de raskt förstöra förväntan och stämning för alla övriga i voljären. Det är tur att jag innerst inne är en ganska snäll och kristlig människa, annars hade jag väl tagit fram hagelbössan.
Alla lät sig i all fall väl smaka av frukten jag köpt för egna pengar. Som tack stal ytterligare några korpar en checkkalender och två butiksguider. Summa summarum: Jag åker hemifrån 7:30. Kommer hem 21:15. Lön för denna dag cirka 500:- före skatt, minus bensinpengar, minus bjudfrukt samt minus restaurangguide 80:-, checkkalender 80:- och två butiksguider 120:-.
När så en vanligtvis glad liten lärka hakar på skatorna och pratar om att ViktVäktarna bara vill tjäna pengar på att introducera allt det nya. Ja, då jävlar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förhoppningsvis är dina skator inga stannfåglar utan migrerar till vintern.
Anna