lördag 30 juni 2007

Bananer, bananer, bananer

Ända sen jag var tonåring har jag lidit av depressioner. De bidrog till övervikten, men redan som trettonåring tyckte jag att jag var jättetjock. För några år sedan såg jag ett utdrag ur skolhälsovårdens anteckningar. De visar att jag vägde 46 kilo när jag började sjuan. Inte så överviktigt. Men viktigt.
Vad formar vår självbild? Vår självkänsla? Vårt självförtroende?
Mitt självförtroende har alltid varit mycket gott och jag vet att jag klarar det mesta om jag vill. Och jag vill väldigt mycket.
Självkänslan däremot har varit usel. Den har jag matat med choklad, men det var bara magen som växte.
Någon gång i tjugofemårsåldern - långt före SSRI-preparat och fysisk aktivitet på recept - fick jag rådet av min läkare att gå ut och gå.
- Bara gå. Fundera inte så mycket och fatta inga beslut innan du tagit en rejäl långpromenad.
-Inte tänka, bara gå, inte tänka bara gå, blev mitt mantra den vintern där jag travade kors och tvärs genom staden. Det gick att gå i takt med de orden och när våren äntligen tittade fram med sitt ljus i mars, hade jag inte bara börjat se klarare själv, utan även fått syn på mina kommande barns blivande far och gått av mig några kilo.
Ett annat råd jag fick av Bobo var att käka bananer.
Hjälp, vad rikt Chiquita vart på mig. Jag levde på bananer och promenader.
Långt senare har det visat sig att bananer innehåller ämnen som gör att man känner sig mindre nedstämd.
Man blir inte tjock av bananer, tvärtemot vad en del tror - särskilt viktväktare som undviker bananer därför att de innehåller points. De innehåller också en massa fibrer och vitaminer och kan som sagt göra en del för humöret också.
Många antidepressiva ökar aptiten och man går upp i vikt. När man rådgör med sin doktor kan det vara på plats att berätta att viktuppgång är något man vill undvika och att man därför önskar ett preparat som inte är känt för att ge denna biverkan.
Det allra, allra bästa är att röra på sig. Helst utomhus under dagtid. Då kan man hålla vikten trots läkemedel. Man får in bra rutiner och hinner inte trösta sig med choklad hela tiden - så packa ryggsäcken med bananer och gå ut i naturen i sommar. Inte tänka bara gå!

Inga kommentarer: