tisdag 26 juni 2007

Små grodorna

Midsommarafton var blöt. Den feststämning som inte regnade bort späddes ut av alla snapsar som hinkades runt omkring. För en gångs skull var jag inte värst; snaps har inte varit min grej sedan en sista april för länge, länge sedan.
När alla norénpjäser spelats färdigt och vi inte var så många vakna skruvade vi ner Stockholmarns Dundervagns superdisco i ladan och gav oss ut till stiliga midsommarstången på tunet. Jag hade lovat tänka på medlemmarna och dansa Små grodorna med riktiga höghopp och löften är till för att hållas.
Regnet ploppade på och vi hoppade på. Fem hopp senare kände jag att det var bra. Sen jag gick jag och lade mig medan kortspel tog vid i köket.
Helgens mat var bra. Så skönt när folk har med sig goda, fräscha rätter med mycket grönsaker. Dagen efter langade tyvärr någon fram ett par chokladkakor och sen var det kört.
Det är konstigt. Godis är jag sällan sugen på numera, inte när jag vet att jag kan få ta en vv-godisbit om dagen, om jag vill. Sen räcker det att någon ställer fram vanliga sötsaker för att ett fullständigt tyrannosarisktreginamonster ska bryta fram ur mitt inre. När vi sen körde hemåt på söndagen och Stockholmarn sa att vi kunde stanna i Hummelsta och köpa en påse lösgodis började rena feberfantasierna ta form och skumdelfiner, blåa violelefanter och mintchoklad fladdrade förbi hjärnans lustcentrum i en virvlande kavalkad. Lite till sans kom jag när först Stockholmarn sa att jag inte skulle få följa med in och sen när dottern bad att de kunde gå in och köpa nåt som inte var alldeles för onyttigt, för då skulle mamma bli arg. Ha! Mamma som drömde om att köra huvudet ner i en ICA-kasse lösgodis och tugga.
Gud grep in och såg till att vi hamnade i bilkö och kom till Hummelsta nio minuter efter stängningsdags.
Åter till verkligenheten. Sista veckan före sommaruppehållet. Tierp är tomt så när som på några envetna entusiaster. Österby och Alunda håller stilen och alla går de ner i vikt. Det är fantastiskt när människor bestämmer sig för att göra något gott för sig själva och verkligen gör det.
Företagsgruppen låter mig få vara med på en mailinglista som pågår hela sommaren. Varje fredag ska vi väga oss och rapportera till varandra. Skönt att ha lite koll. Dessutom blir det två pass i Mjölby som kassör i juli.
Må även de högre makterna stå oss bi och milt men bestämt förhindra urballningar av alla de slag! Amen.

Inga kommentarer: