måndag 5 mars 2007

Gammalt liv

Javisst, ja.
Efter att ha börjat det nya livet rejält - helgen inbjöd både till promenader och sparkturer i solskenet och till avfirande av den vita månaden - kom jag ihåg varför februari fick bli vit. Ettkommafyra kilo upp på två dagar.
Jag är verkligen kluven till det här med alkohol. När jag var ung var jag med i IOGT, mest för att de visade så bra filmer, men också för att jag aldrig skulle ha kommit på tanken att dricka alkohol då.
Jag tror på måttlighetsdrickande - om det nu är en egenskap man har att vara måttlig. Är man inte en måttlig sorts person får man passa sig.
Bortsett från att jag blir manisk om jag är vit en hel månad, mår jag väldigt, väldigt bra.
Men jag saknar vinet till maten om fredagarna.
En halv flaska vin är 8 points. Om 17 är dagsransonen blir det inte mycket över till mat. Dessutom förbränner kroppen inte fett när man dricker alkohol, utan prioriterar att bli av med giftet först.
Jag bakade fruktansvärt goda kakor i lördags - solroskakor. En kaka är nog fyra points, så det blev åtta points solroskakor i helgen. Att äta kakor går snabbt. Att dricka upp kalorierna går ännu snabbare.
Nu förstår jag varför jag gick upp i vikt i helgen trots motion: Jag har gått och blivit allergisk! Mot kalorier.
Måttlighet, sans och tålamod - min livsläxa.

Inga kommentarer: