onsdag 11 januari 2012

Hälsa är lycka

Hälsan, relationerna, arbetet. Så ser rangordningen ut om vad som är viktigast när man i undersökningar ber människor prioritera. Ändå behöver man kanske inte gå längre än till sig själv för att se att man ofta skänker det mesta av sin tid till arbetet, försummar sin kära, inte hör av sig till sina vänner och tänker att med hälsan går det så länge det går.
När det inte går längre är man död. Eller åtminstone sjuk. Utbränd. Utsliten. Medicinberoende.
Ordet hälsa kommer av det fornsvenska hel, som betyder lycka.
Den friske har tusen önskningar, den sjuke bara en. När vi blir riktigt sjuka försvinner den stora betydelsen vi gett arbetet. När en viktig relation hotar att gå sönder känns arbetet också sekundärt. Ändå "hinner" vi inte ägna oss åt det som är viktigast.
Jag känner många beundransvärda människor, som ägnar all sin kraft åt sina medmänniskor. Det är vackert. De är goda exempel på medmänsklighet. En del av dem ägnar så mycket kraft åt sina medmänniskor att deras kraft tar slut i förtid. Då står medmänniskorna plötsligt utan också.
Att vårda sig själv är att också ge till dem som är beroende av en. Vem är hjälpt av att jag kör slut på mig själv? Hur många stjärnor jag än får i himlen för min altruism hjälper det inte dem som är kvar på jorden om jag bränner mitt liv i båda ändar.
Karin Liungman sjöng 1989 på skivan Denna magiska tid om hjälten som gör allt för andra, men aldrig tillåter sig själv att vila. Hon frågar: "Vem ska hela hela dig?"
Kropp, själ och ande. Alla lika viktiga att vårda. Tillsammans ger de helheten. Att vara hel är lycka.

Inga kommentarer: