måndag 6 februari 2012

Kusin Vitamin

Små färgglada prickar på ett blustyg från 60-talet. Så förställde jag mig att vitaminer såg ut. Jag blev glad när jag såg dem och fick sprattel i kroppen.
Vi fick en vitamintablett varje dag och mums vad goda de var och oj, vad pigg man blev!
Nu vet jag att det är både billigare och nyttigare med vitaminer man får i sig via maten och solen, att vitamintillskott till och med kan vara skadligt och att de små vitaminprickarna är kolföreningar och det låter ju inte så sprattligt.
Det kryllar inte av vitaminer i falukorv, hamburgare, pommes frites, bullar, godis, ostkrokar, läsk eller färdigmat. Och även om många svenskars kost består av sånt är det ovanligt med vitaminbrist i Sverige - men det förekommer.
Vitaminer må vara små, men utan dem funkar inte kroppen. En del behöver kombineras med fett för att kunna användas av kroppen, en del löses upp av vatten. Några kan lagras, andra måste tillföras ofta.
Varje vitamin har sina specifika uppgifter. Tänk så fiffigt det är ordnat!

A e bra - för syn, hud, slemhinnor, immunförsvar, tillväxt, fruktsamhet
B e bra de me - för nerver, muskler, blod, förbränning och transporter hit och dit
C är vårt skydd - stärker blodkärl, tänder, hud, skelett, fightas med med angripare och hjälper järnet
D är intrikat - immunförsvar, insulinet, kalciet, tänder och ben klarar sig inte utan
E - skyddar cellerna och hjälper blodkropparna att leva länge
K - koagulerar blod och bygger ben

Och det fina i kråksången är att nästan allt finns i broccoli!

Inga kommentarer: