måndag 3 november 2008

Svart som synden

Kring allhelgona kan man lätt bli lite svart i själen. Svart ute, svart inne, svart i hjärta, svart i sinne.
Jag hatar att frysa. Och nu är frystiden här i sex månader framåt. Stockholmarn vill vara hemma och värma sig i sitt hyresrättsbadkar i Tjockhult. Jag har inget badkar. Jo, det har jag förresten visst, med det är fullt med stryktvätt och godis. Han badar hellre i varmvatten. Det är för lite sisu i stockholmare.
Nå, fan flög i alla fall i mig sen helgen tagit slut och jag fått syndernas förlåtelse i körkan. När Stockholmarn drog hem till sitt badkar istället för att tacka ja min goda lax så tänkte jag att det är väl attan. Nu ska jag bejaka min sinnesstämning.
ICA hemmavid har spottat upp sig flera steg den senaste tiden. Idag köpte jag pasta negra, pasta färgad svart med bläckfiskbläck. Skulle ha haft risnudlar, men det kändes för mjäkigt.
Sen dukade jag med svarta tallrikar på svart duk och svarta femtiotalsbestick och satte på en underbar skiva Goldfrapp: "Felt Mountain", Musique Noir när den är som bäst. Sen bjöds lax med Pasta Anima Negra:

Sås:
1/2 dl soja
1 msk balsamvinäger
1 krossad vitlöksklyfta
1 liten bit färsk, riven ingefära

Lax:
Färsk laxsida läggs i teflonform och strös över med flingsalt. 200 grader, 15 minuter

Pasta:
Koka den svarta pastan. Hacka under tiden en röd paprika fint och en halv röd chilifrukt mycket fint. Strimla rikligt med färsk basilika. Förbered i en skål. Häll på pastan och såsen och rör om.

Servera med sallad och rostade pinjenötter. Om man, som jag, vidbränner nötterna blir det ännu något dystrare.

Allteftersom måltiden led tog ljusen i kronan slut och det blev riktigt mörkt. Tur att mina ungar har svart humor. Nu gör jag som gotlänningarna och släcker ner hela skiten. Gonatt.

Inga kommentarer: